Viktorie razí poslední kilometr pod Chlumem

  • 02. 02. 2016 | zdroj: Plzeňský deník Plzeňsko PAVEL KORELUS
  • Zpráva

Plzeň – Razicí štít Viktorie se pomalu, ale jistě blíží do cíle. Zbývá ještě kilometr a jeho hlavice se po 4150 metrů dlouhém dolování vynoří u Plzně. První tubus nejdelšího železničního tunelu v České republice pak bude hotov.
Úsek, který teď Viktorii čeká, bude ale vůbec nejnáročnější. Razicí štít na něj bude muset přezbrojit. „K dnešnímu dni je vyraženo 3111 metrů jižního tunelu a je zabudováno celkem 1552 prstenců definitivního ostění,“ uvedl včera mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.
Až stroji urazí dalších padesát metrů, což by mohlo být ve čtvrtek,přejdou stavbaři na takzvaný hard rock mode. Budou měnit celou jeho řeznou hlavu. „Hard rock mode je režim ražeb, který se používá v tvrdých skalnatých horninách, které u nás představují spility pod vrchem Chlum,“ vysvětlil Vojtěch Kostiha.
Dosud se Viktorie potýkala hlavně se spodní vodou a také s křemenovými žílami v břidlici, které tupily její řezné disky a zuby.
Výměna řezné hlavy potrvá od sedmi do deseti dnů. „Pro nás to znamená začátek druhé etapy ražeb. Po ražbách pod vrchem Homolka, které představovaly asi dvě třetiny z celkových ražeb, se místo problémů se stabilitou čelby a nízkým nadložím budeme potýkat s ražbou v tvrdých horninách,“ dodal Kostiha.
Na plzeňské straně Chlumu už na štít čeká tunelový portál. Tubus má být hotov nejpozději během března a jakmile se tak stane, začne ražba druhého.
Celá stavba vyjde na téměř dvě miliardy korun a hotová by měla být počátkem příštího roku.

***

Tunely Ejpovice • Pod vrchy Chlum a Homolka vzniknou dva jednokolejné tunely, každý dlouhý 4150 metrů. • Trať mezi Rokycany a Plzní zkrátí přibližně o 6100 metrů. • Tunely vznikají v rámci modernizace trati Plzeň – Rokycany, jež patří do modernizace vnitrostátního III. tranzitního železničního koridoru – západní část, který je zase součástí Transevropské dopravní sítě. • Česká republika se k této modernizaci zavázala v rámci mezinárodních dohod.