Viktorie se ještě nevynoří. Skála je tvrdší než se čekalo

  • 17. 03. 2016 | zdroj: Plzeňský deník Plzeňsko PAVEL KORELUS
  • Zpráva

Namísto v březnu teď stavbaři odhadují, že první tubus obřího železničního tunelu bude hotový až teprve v průběhu dubna

Plzeň, Kyšice – Tahle cílová rovinka je pro razicí štít Viktorie pořádná fuška. Od začátku loňského roku hloubí u Plzně první tubus železničního tunelu Ejpovice, v půli letošního února měl hotových 3170 z celkových 4150 metrů a před sebou nejodolnější překážku – skálu pod Chlumem.
Stavbaři proto štít přezbrojili na takzvaný hard rock mód a nové řezné nástroje i ocelové lopaty si měly s horninou poradit hravě. Jenže vrch Chlum je překvapil. Skála tvořená takzvanými spility je mnohem tvrdší a navzdory plánům tento měsíc tubus hotový nebude. Razicí štít se u Plzně na povrch prokouše pravděpodobně až v průběhu nebo koncem dubna.
„K pondělí 14. března bylo vyraženo 3340 metrů,“ hlásí šéf ražby Štefan Ivor z Metrostavu a potvrzuje zdržení: „Rychlost ražby nepříznivě ovlivňuje vyšší abrazivita (brusnost, pozn. red.) spilitů, než jakou jsme očekávali. Řezné nástroje je kvůli tomu nutné měnit častěji.“
Razicí štít vždy vyrube dva metry tunelu, zastaví, vyloží je betonovým ostěním. Jakmile je prstenec hotov, razí stroj dál a vše se opakuje. Zeminu vyváží dopravníky. To vše se děje díky stovce dělníků a 24 technikům, kteří se na Viktorii střídají ve dvanáctihodinových směnách.
Až bude první tubus hotov, stavbaři razicí štít rozeberou a od Plzně ho dopraví zpátky ke Kyšicím, kde začne ražba druhého. Viktorie už bude mít výhodu, že poznala nevyzpytatelný terén. Kromě aktuálních spilitů ji během čtyřkilometrové cesty pod zemí trápily a zdržovaly například přívaly spodních vod nebo naopak horniny, které byly nestabilní. Jednou se také nad už hotovou částí tunelu propadla zem, a to přímo pod projíždějícím traktorem.
Celá stavba má být hotová počátkem příštího roku, kdy do tunelu vjedou první vlaky.

***

Tunely Ejpovice • dva jednokolejné tunely, každý dlouhý 4150 metrů, budou nejdelší v republice • trať mezi Rokycany a Plzní zkrátí přibližně o 6100 metrů • stavba vyjde na téměř dvě miliardy korun