Fantova budova má mít do konce roku novou fasádu

  • 14. 04. 2016 | zdroj: Mladá fronta DNES Praha Tereza Blažková
  • Zpráva

Křídla orlů se uvolňují a štukové plastiky praskají. Oprava by měla začít každým dnem.

VINOHRADY Jedna z nejhezčích secesních budov v Praze, a podle architektů i jedno z nejkrásnějších secesních nádraží v celé Evropě, se konečně dočkala rekonstrukce vnější fasády. Italská společnost Grandi Stazioni, která hlavní nádraží opravuje už od prosince 2006, se v následujících dnech chystá zahájit obnovu zevního pláště středové části historické Fantovy budovy.
Koncem února společně s Metrostavem postavily lešení a nyní vrcholí přípravy na samotnou rekonstrukci fasády památkově chráněné stavby.
„V současné době probíhá první fáze opravy, která spočívá v průzkumech. Zjišťujeme, v jakém je budova stavu, co se s ní dá udělat. Analýzu a další podklady pak dáme ke schválení památkářům,“ popisuje současný plán mluvčí italské firmy Martin Hamšík. Nyní se proto na lešení kolem levé věže Fantovy budovy pohybuje asi šest restaurátorů, kteří zkoumají jak spodní štukovou část, tak horní kamennou, přesněji řečeno pískovcovou.
„Zjišťujeme barevnost původní fasády, v laboratořích zkoumáme vzorky kamene a provádíme i další šetření,“ říká šéf restaurátorů a akademický sochař Jarmil Plachý. Podle jeho slov budova nejvíce utrpěla v sedmdesátých letech, kdy byla u příležitosti dostavby metra nešetrně zrekonstruována.
Štukové plastiky od Ladislava Šalouna, které jsou ve světlé, spodní části budovy, byly v té době několikrát necitlivě natřeny neprodyšným nátěrem. Ten způsobil korozi štuku, která se projevuje prasklinami a hloubkovým narušením hmoty všemi směry. Nyní je třeba tyto nadbytečné vrstvy odstranit a dostat se na původní nátěr.
„Původní barevnost plastik byla v šedém tónu ve vápenném nátěru. Odstraníme nepůvodní vrstvy, pak provedeme celkové zpevnění štuků, zatmelení plastických retuší a nakonec obnovíme původní nátěr,“ vysvětluje Plachý.
Kromě spodní části památkově chráněné stavby se ale restaurátoři budou muset věnovat i pískovcovým věžím. Ty dnes Pražané znají jen jako tmavé, po rekonstrukci však budou mnohem světlejší. Jsou totiž silně znečištěné, a to nejen kvůli stáří, ale i proto, že v rámci oprav v sedmdesátých letech byly spáry mezi kamennými kvádry přetřeny cementem a asfaltem. Ten se musí velmi opatrně odstranit, aby se neporušila vrstva pískovce a ten mohl opět dýchat.
Narušené jsou i plastiky na věžích, jako jsou křídla orlů, která se uvolňují a hrozí jim pád. Dobře na tom nejsou ani skleněné kupole.
Koncem tohoto měsíce by měly skončit průzkumy a po schválení památkáři začne ostrá rekonstrukce. Oprava fasády středové části budovy vyjde Grandi Stazioni na devatenáct milionů korun.
Firma již na nádraží rekonstruovala vstupní halu, nové odbavovací centrum, eskalátory, výtahy nebo prodejní plochy. Za opravu celého nádraží dostala od Českých drah možnost pronájmu komerčních prostor na dobu 30 let.
Podmínkou je ale dokončení rekonstrukce do poloviny října letošního roku. V té době ale ještě nebude hotova ani oprava fasády. „Jsme připraveni pokračovat v rekonstrukci i v dalších částech budovy a opravit ji celou. Nyní jednáme s Českými drahami o posunutí ukončení celé rekonstrukce do konce roku 2018,“ dodal mluvčí Grandi Stazioni Martin Hamšík.