Co se děje v pražských tunelech? Podívejte se do velína, odkud hlídají provoz

  • 26. 05. 2016 | zdroj: ct24.cz Hlavní město Praha langerj
  • Zpráva

Praha hostila v těchto dnech mezinárodní konferenci o podzemních stavbách a zároveň Východoevropskou tunelářskou konferenci. Účastníci se podělili o zkušenosti s projektováním, financováním a výstavbou tunelů a jiných podzemních zařízení, jako je v současnosti ražený železniční tunel Ejpovice, projekt trasy D pražského metra nebo v minulém roce dokončený tunelový komplex Blanka. Na programu byla také návštěva technologického velína všech pražských silničních tunelových staveb. Podívejte se na řídící dispečink i podzemní strojovnu vzduchotechniky v Praze na Strahově.
Budova velína SAT (Strahovského automobilového tunelu, ale později i ostatních včetně Blanky) vznikala současně se strahovským tunelem od roku 1985 a byla zprovozněna o dvanáct let později.

Dispečink byl původně navržen pouze pro tunel Strahov, ale kvůli zpoždění výstavby nového operačního střediska jsou odsud dnes řízeny technologie všech silničních tunelů v Praze. Na čelní stěně je možné sledovat 39 volitelných kamerových signálů z celkového množství 610 kamer v pražském tunelovém systému.
Tři dispečeři se střídají po dvanáctihodinových směnách a jsou zodpovědni za ovládání vzduchotechniky, energetiky, osvětlení tunelu, pokrytí signálem mobilních operátorů a nouzových linek, čerpáním průsakových vod, zajištěním bezpečnostních skříní a protipožárního systému.
Na svých kamerách už viděli ledacos: Auta, která se v tunelu otáčela a vyjížděla v protisměru, matky s kočárkem, které si tunelem krátily cestu, cyklisty, nebo řidiče, kteří nerespektují odstavné pruhy pro údržbu ani uzavření

Pod velínem se nachází strojovna vzduchotechniky pro Strahovský tunel s několika turbínami. Při plném výkonu umí jediná turbína nasát až 220 metrů krychlových vzduchu za sekundu motorem s výkonem 630 kW.
Vzduchotechnická zařízení zajišťují vhánění vzduchu do tunelu a odsávání splodin do vývodů nad tunelem. Plný výkon by strojovna uplatnila jen při mimořádné situaci, například požáru. Za běžného provozu běží jen hodinu denně v dopravní špičce a na minimální výkon. Turbíny se jinak spínají pouze při nárazovém zvýšení emisí.
Hluk, který turbíny vydávají, je ohlušující (až 95 dB). Stěna strojovny je proto pokryta zvukovými filtry, aby rachot nerušil provoz smíchovské nemocnice, která se nachází přímo nad nasávacím objektem strojovny.
Ovládání jeřábové plošiny, pomocí které je možné obří ventilátory demontovat a přemístit nebo vyměnit v případě potřeby. To se však od roku 1997 ještě nestalo.
Zdejší velín tunelových technologií (vpravo) by měl být brzy nahrazen modernějším multifunkčním střediskem na Malovance. Zatím se však technologie všech silničních tunelů kontrolují odsud.