Byli jsme v tunelu, viděli Viktorii. Teď je řada na vás

  • 10. 09. 2016 | zdroj: Plzeňský deník Titulní strana LUKÁŠ MATOUŠEK
  • Zpráva

Deník na místě aneb Jak vypadá nejdelší železniční tunel v České republice

Plzeň – Mnohým se zdá, že ambiciózní stavba mezi Kyšicemi a Plzní je dílem jednoho stroje – razicího štítu Viktorie. Skutečnost ale není tak jednoduchá, u Kyšic kvůli výstavbě železničních tunelů musela vzniknout v podstatě nová průmyslová zóna, která s armádou odborníků vytváří zázemí pro ražbu.
My jsme se o tom přesvědčili při včerejší návštěvě kyšického areálu, tedy den předtím, než se otevřel veřejnosti. Čeká nás zde prohlídka tunelu, který štít Viktorie dokončil letos v červnu. S vedoucím ražby Štefanem Ivorem míjíme stavební buňku u ústí tunelu. Kdyby se v něm ještě pracovalo, dostali bychom zde nouzové dýchací přístroje a svítilnu. Také by se zaznamenalo, kolik osob jde do podzemí. CESTA DO STŘEDU ZEMĚ Vcházet do útrob obrovského betonového válce s téměř devítimetrovým průměrem na člověka zapůsobí. Zatímco denní světlo za zády postupně, jak míjíme značky se vzdáleností, začíná ubývat, pověstné světlo na konci tunelu je v nedohlednu. Zářivky, které tunel osvětlují, v dáli splývají do jednolitého bodu. Člověk nemá šanci odhadnout, jak daleko je do 4150 metrů dlouhého tunelu vlastně vidět. Několik set metrů nebo dokonce kilometr? „Rovná část má dva a půl kilometru, pak se tunel stáčí vlevo,“ prozradil vedoucí ražby.
VIKTORIE UŽ ČEKÁ Vycházíme ven z tunelu místem, kterým jsme přišli a zastavujeme u štítu Viktorie.
Ten je téměř připraven před druhým tunelem.
„S jeho ražbou chceme začít do konce září. Nečekáme, že to půjde rychleji než u toho prvního. Pod zemí nikdy nevíte, na co narazíte, i když po dokončení prvního tunelu už alespoň víme, co můžeme čekat,“ popsal vedoucí ražby a přidal podrobnosti.
„Větší díl stroje jsme již vyraženým tunelem vytáhli zpět sem ke Kyšicím. Nejširší přední část ale musela jet okolo,“ připomněl.
Na Viktorii, jejíž přední část zcela ztratila svůj původní až křiklavě červený nátěr, se nyní pilně pracuje. „Musíme vyměnit a doplnit zuby a řezné disky, aby se ještě do konce měsíce zakousla do země a začala hloubit druhý tunel,“ dodal Ivor. Tunel svou délkou překoná první tubus o 30 metrů a bude tak po vyražení nejdelším železničním tunelem v České republice.

Den otevřených dveří ? Pokud si chcete osobně prohlédnout stavbu nejdelšího železničního tunelu v České republice, máte možnost. ? Dnes od 10 do 15 hodin se koná Den otevřených dveří. Na staveniště se dostanete pouze od Kyšic, kde je kompletní zázemí firmy. Budete si moci prohlédnout razicí štít Viktorii či vstup do vyraženého tunelu. ? Pro největší nadšence je ale připravena i dlouhá „prohlídková“ trasa, při které si mohou projít celou délku tunelu a dostat se tak z Kyšic na Doubravku. Tunel vede směrem k Plzni celou dobu mírně z kopce. Zpět vás doveze autobus, který bude kyvadlově jezdit od plzeňského konce k průmyslovému areálu I. P. P. E. mezi Kyšicemi a Dýšinou. ? V areálu I. P. P. E. bude také parkoviště pro veřejnost a odtud budou návštěvníky na stavbu kyvadlově přepravovat autobusy. ? Na případné dotazy budou odpovídat dělníci a technici, kteří se přímo podíleli na ražbě hotového tunelu.