30 milionů aut pod zemí

  • 19. 09. 2016 | zdroj: Metro Praha ROBERT OPPELT
  • Zpráva

Někomu pomohla, někomu ne. Město hodnotí rok provozu tunelu Blanka.

Zatímco město vypočítává úspěchy z ročního provozu v podzemí, na povrchu mají Pražané a radnice z tunelu rozporuplné pocity.
Blanka způsobila problémy zejména u výjezdu na Prašném mostě a na Vítězném náměstí v Praze 6. Radnice si na zhoršenou dopravní situaci stěžuje řadu měsíců. „Nám Blanka nepomohla,“ potvrzuje starosta Prahy 6 Ondřej Kolář. Vedení radnice dokonce vyzvalo magistrát ke splnění několika opatření, mimo jiné k uzavření výjezdu z tunelu na Prašném mostě. Potíže s počtem aut má Praha 6 také v Patočkově. Celou situaci kolem Vítězného náměstí navíc komplikuje oprava Korunovační.
Nárůst počtu vozů postihl také ulici V Holešovičkách na Praze 8, kde jezdí po otevření tunelu o 16 tisíc aut denně více. Radnice proto požaduje, aby byla ulice zahloubena, nebo vedla tunelem.
Opačná je situace v Praze 7. Provoz klesl v ulici Milady Horákové, Argentinské, Veletržní, na nábřeží Kapitána Jaroše a ulevilo se i provozu na magistrále. Řidiči také častěji využívají tunel Mrázovka a Strahovský tunel, které na Blanku bezprostředně navazují. „Tunelový komplex Blanka lze po roce zkušebního provozu jednoznačně označit za úspěšný. Celý komplex až na drobné výjimky funguje po technické i bezpečnostní stránce výborně, zájem řidičů je velký, stejně jako jejich spokojenost,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Město muselo po otevření udělat i několik nečekaných opatření, třeba všude rozmístit značky zákaz vstupu chodců. Do tunelu se totiž ve třech stovkách případů někdo pokoušel vejít. Mezi chodci nechyběla ani žena s kočárkem.
Náklady na kontroverzní stavbu byly 43 miliard korun a drahý je i její běžný provoz. Ten vyjde Prahu měsíčně asi na 20 milionů korun. Blanka byla otevřena loni 19. září a nejvíc aut tudy projelo 12. července - 94,5 tisíce.

Rok Blanky v číslech Odborníci spočítali rozdíly na trase mezi Prahou 8 a Prahou 5 před otevřením tunelového komplexu a po roce zkušebního provozu. * Řidiči po roce provozu ušetřili díky kratší jízdě nejméně 290 let času a tunely pomohly denně uspořit až 7 200 litrů pohonných hmot. * Využívání tunelu má pozitivní vliv i na životní prostředí. Až o 15 % klesly imise NO2 v ulici V Holešovičkách. Celková úspora imisí NOX oproti stavu před zprovozněním činí za rok 7,24 tun, v případě CO je to 15,1 tun. * V tunelu se za rok staly jen 4 nehody se zraněním. Nejkurioznější nehodou bylo, když v tunelu zastavil muž a volal výrobci navigace, že mu přestala fungovat. * Tunelem si pokusila zkrátit cestu i řada zvířat - kamery zachytily zajíce, lišku nebo lasičku.

Co bude dál Tunel Blanka je sirotek, a dokud nebude dokončen Městský okruh a Pražský okruh, nebude podle magistrátu komplex fungovat tak jak má. * Plány na pokračování Městského okruhu se drží v minulosti schválené linie, pokračováním Blanky by měl být opět tunelový komplex vedoucí po ose Povltavská -Spojovací - Malešice. * Město připravuje postupné kroky k výběru projektantů pokračování Městského okruhu. * Do konce října bude hotov aktuální model pražské dopravy. Ten poslouží pro aktualizaci platných stanovisek EIA pro příslušné zbývající části Městského okruhu. * Na tunel navazují i dvě radiály. Zatímco o potřebě Břevnovské se vedou stále diskuse, na místě Radlické radiály už probíhá geologický průzkum.

Citát Tunelem Blanka projelo za rok 30 milionů aut. Ta by jinak projela metropolí po povrchu.