Přívoz vystřídá lávka. Stát může už příští rok

  • 30. 09. 2016 | zdroj: 5plus2 Mělnicko VIKTOR VOTRUBA
  • Zpráva

Převozníka mezi Lužcem nad Vltavou a vsí Bukol nahradí můstek. Obec teď napjatě čeká na rozhodnutí o dotaci.

LUŽEC NAD VLTAVOU - Pokud vše půjde tak, jak by si vedení Lužce nad Vltavou představovalo, mohla by už příští léto v této obci o necelých 1500 obyvatelích stát nová pěší lávka přes Vltavu. Radost z tohoto mostku bude kazit jen skutečnost, že nahradí místní dlouholetý přívoz, který je unikátní atrakcí. Na rozdíl od řady jiných přívozů je totiž bezmotorový, k pohybu využívá jen sílu vodního proudu. Navíc funguje celoročně. Lužec přesto touží po pevném spojení mezi oběma břehy Vltavy.
„Finální cena lávky by měla být 35 milionů korun. Požádáno máme o dotaci z regionálního operačního programu, která by pokryla většinu nákladů. Zda dotaci dostaneme, bychom měli vědět do konce října. V případě, že ano, mohl by most stát do začátku června příštího roku,“ předpokládá starosta Lužce Patrik Rollo.
Obec už má dokonce vysoutěženého zhotovitele, společnost Metrostav.
Starosta navíc stále hledá další zdroje financování. I v případě, že dostane uvedenou dotaci, zůstává ještě šest milionů korun, což je podle Rolla pro Lužec moc. Jednat proto chce i se Středočeským krajem, který na provoz přívozu zpravidla přispívá čtvrtmilionem korun ročně. Oslovit se chystá také Ministerstvo vnitra. V Lužci je policejní služebna, které nová lávka přijde vhod. Místní policisté díky ní své výjezdy na druhý břeh zkrátí o 17 kilometrů.
„Lávka nebude sloužit jen pěším a cyklistům, ale zpřístupněna bude i vozidlům v rámci integrovaného záchranného systému. Nosnost bude mít 157 tun,“ popisuje Rollo.
Konstrukce mostu je plánována z betonových prefabrikátů vynesených na lanech, která budou zavěšená jen na jednom pilíři.
Podle starosty nynější přívoz využije kolem čtyř tisíc osob ročně, nejčastěji cyklisté během letních měsíců, kteří tudy jezdí po mezinárodní cyklotrase.
Toho, že s lávkou Lužec nad Vltavou ztratí kus ze své turistické atraktivity, se starosta Rollo neobává. „Návštěvníků, kteří sem jedou jen za přívozem, je minimum. Navíc o přívoz lidé zcela nepřijdou. Předběžně o něj projevily zájem nedaleké Vráňany a možná by ho mohl chtít i Hořín. Přesunul by se tedy jen o pár kilometrů dál,“ uzavírá Rollo.
Součástí přívozu v Lužci je i obecní převoznický domek, ten by se v budoucnu mohl stát obecním úřadem, infocentrem či půjčovnou kol.

***

Další blízké přívozy na Vltavě

Klecánky - Roztoky V místě pendluje celoročně každý den. Využívají jej turisté i místní. Úholičky - Řež Vyhledáván je hlavně výletníky. Na jaře a na podzim proto jezdí jen o víkendech a v zimě vůbec. Máslovice - Libčice Jeden z nejstarších v Čechách. Vozí zejména zaměstnance Výzkumného ústavu včelařského. Jezdí celoročně.