První tunel pod Vltavou!

  • 19. 10. 2016 | zdroj: Blesk Praha Etienne Blaha
  • Napsali o nás
Výročí smělého počinu stavbařů při budování metra A Před 40 lety... PRAHA - Dřina a jedinečný výsledek. Když stavbaři prorazili 18. října 1976 tunel do budoucí stanice metra Staroměstská, měli za sebou konec nejisté operace. Vybudovali totiž první tunel pod Vltavou! Výstavba trasy A začala v roce 1973 z Dejvické směrem na náměstí Míru. V cestě ale stála výzva: Řeka Vltava a Staré Město, pod nimiž nebylo možné tunel trhat výbušninami. „Použil se tak prototyp mechanického razicího štítu - předchůdce strojů, které nedávno vyrazily nové stanice metra A,“ líčil mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. Valila se hlína Projekt montáže mašiny TŠčB-3 speciálně pro podloží v Praze začal v září 1974, o rok později začala u Mánesova mostu ražba tunelu o průměru necelých šesti metrů. Za měsíc měl stroj ideálně vyrazit 60 až 70 metrů tunelu, realita ale byla poloviční. V listopadu 1975 se dokonce vyvalila hlína nad rotorem štítu a nadloží se muselo zpevnit. Nakonec se razicí stroj úspěšně dostal 18. října 1976 do dnešní stanice Staroměstská. Pro finální vytvoření tunelu stroj za sebou kromě vykutané díry nechával i betonové ostění. „Beton se pumpoval do ocelového bednění a tam se lisoval, aby unesl horninu. Dodnes je tunel v dobrém stavu a neteče,“ pochvaloval si tehdejší stavbyvedoucí Jindřich Hess. 76,8 metru měřil stroj, který razil první tunel pod Vltavou. Jak bude vypadat »déčko«? Stavba metra čeká Prahu i v současnosti. Výsledný vzhled stanic plánované linky D se částečně určí soutěžemi. Na stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru se vypíše architektonická soutěž, na stanice od Pankráce do Písnice nejde. „Máme zažádáno už zažádání o stavební povolení a nechceme dosavadní mařit investice,“ vysvětlil radní dní Petr Dolínek. V těchto zastávkách se bude řešit jen výtvarná podoba..