Přestavba nádraží, část dvě

  • 08. 12. 2016 | zdroj: Plzeňský deník Titulní strana PAVEL KORELUS
  • Zpráva

Stavbaři v Plzni do tří let zrekonstruují zbývající nástupiště a také mosty přes Mikulášskou ulici. Velké opravy čekají i historickou budovu

Plzeň – Opravená budova uprostřed moderního železničního uzlu, tak se bude za několik let mluvit o plzeňském hlavním nádraží. Už ne jako o ostudě, která ve městě vítá turisty.
Na nádraží končí modernizace nástupišť východní části za 1,3 miliardy a za pár měsíců na ni navážou další práce. Zakázku za miliardu korun získal Metrostav, který se na jaře pustí do přestavby zbytku nádraží včetně náročné rekonstrukce mostů přes Mikulášskou ulici. Správa železniční dopravní cesty zase připraví opravu nádražní budovy.

NAPŘED MOSTY

Mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha uvedl, že podrobný harmonogram společnost ještě zveřejňovat nebude, nicméně jako první by měly přijít na řadu mosty.
Pokud to stavbařům dovolí počasí, začnou už na jaře s přeložkami sítí. A zastaví tramvaje.
„V průběhu desetidenní úplné tramvajové výluky budou v průběhu března pod oběma mosty vkládány do tramvajového kolejiště provizorní výhybky,“ popsal mluvčí.
Během dubna by se měly rozjet samotné práce. Zbourají se opěry mostů a jejich konstrukce postupně zmizí, to vše za úplné uzavírky pro tramvaje, automobily a autobusy.
Během následujících měsíců by ale mělo být uzavírek co nejméně.
„Mikulášská je silnicí I. třídy I/20 a je nutné zachovat ji s minimálními uzavírkami průjezdnou pro tramvajovou dopravu a dle požadavků Policie ČR i pro osobní dopravu,“ vysvětluje Vojtěch Kostiha s tím, že koordinace stavby obou mostů, inženýrských sítí a dalších prací bude proto náročná.

80 CM DOLŮ

Sítě pod Mikulášskou ulicí, tedy kanalizaci, vodovod, plynovod a betonový kabelovod, bude třeba přeložit proto, že je stavbaři kvůli novým mostům a normám musí během stavby zahloubit až o 80 centimetrů.
Severní most má být hotov do konce roku 2017, jižní do srpna 2018 a během srpna chtějí stavbaři obnovit provoz v Mikulášské.

Přímo na nádraží se práce Metrostavu soustředí na rekonstrukci nástupišť č. 5 a 6, dále na dokončení podchodu k budoucímu autobusovému terminálu (jenž má město začít stavět v létě), na prodloužení zavazadlového tunelu až k poště a na kolejiště v jižní části nádraží a v chebském zhlaví. Vše má být hotovo do konce roku 2019.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začne příští rok chystat další očekávaný projekt – generální opravu budovy z roku 1862. Správě patří od letošního července a ředitel Pavel Surý už dříve řekl, že patří mezi nádraží v nejhorším stavu a do její proměny k lepšímu bude možno investovat rovněž jednu miliardu.
Generální oprava nádražní budovy podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše završí modernizaci plzeňského uzlu. „Je to důležité i z důvodu cennosti budovy jako dominantního architektonického prvku města a zároveň i její stavebněpamátkové hodnoty,“ uvedl mluvčí.
SŽDC už letos zahájila stavebně-technicko-historický průzkum budovy. Díky němu bude možné vypracovat projektové studie a dokumentace.
Samotné práce mohou začít v roce 2018. „V roce 2017 je tedy do plánu zahrnuto vypracování podkladů pro výběr zhotovitele projektové studie proveditelnosti, na kterou budou průběžně navazovat práce na vypracování vlastního projektu pro realizaci rekonstrukce včetně zajištění stavebně-správního projednání,“ podotkl Illiaš.