Poslední dny "života" má před sebou pražský most Rámusák

  • 03. 10. 2013 | zdroj: ct24.cz
  • Zpráva

Praha – Už jenom čtyři dny a skončí provizorium – pražské tramvaje v pondělí nadobro přestanou jezdit po mostě z Holešovic do Troje známém jako Rámusák. I když se jednalo o dočasnou náhradu, ze které se původně měly tramvaje vrátit na nový most Barikádníků, podle pozdějších předpokladů na nový Trojský most, čekal Rámusák na náhradu přes tři desetiletí. Po uzavření Rámusáku bude půl roku výluka, po novém mostě začnou tramvaje jezdit až na konci příštího dubna. Provoz na starém mostě měl původně skončit již 29. června, nakonec ale město termín posunulo.

Tradiční trasa tramvají z Holešovic do Troje vedla po mostě Barikádníků, trať potom vedla k Vychovatelně a dále do Kobylis. Když se v 70. letech stavěl most Barikádníků, vznikla provizorní náhradní trať, jejíž součástí byl pontonový most. Mezitím se změnily plány, most Barikádníků byl postaven jako silniční, tratě z něj vycházející byly zrušeny a tramvaje zůstaly v Trojské ulici. Od roku 1981 jezdily přes nový pontonový most, počítalo se však se stavbou jiného přemostění a tramvajový Rámusák byl nadále považován za provizorní. Jeho náhradou se nakonec stane až Trojský most stavěný v rámci projektu tunelového komplexu Blanka. Pro tramvajovou dopravu se otevře příští rok 30. dubna.

Protože provoz na Rámusáku skončí už 7. října, čeká na cestující půlroční výluka. Ta se dotkne tramvajové linky 17, která bude do konce dubna končit na Výstavišti. Tam na ni paradoxně nenaváže náhradní autobusová linka X-17, ta bude totiž začínat až na Nádraží Holešovice, odkud dojede přes Holešovičky do Trojské ulice a pojede do zastávky Kobylisy. V úseku z Kobylis na konečnou Vozovna Kobylisy nahradí "sedmnáctku" prodloužená linka 3. Během výluky vzniknou nové nájezdy a stoupací rampy na holešovické straně. Podle mluvčího stavební firmy Metrostav Františka Poláka by nebylo technologicky možné postavit je za provozu.

Otevření nového mostu pro tramvaje je plánováno současně se zprovozněním celého tunelového komplexu Blanka na 30. dubna. Termín konce výluky je ale pevnější, i kdyby se dokončení tunelů ještě zpozdilo, začne se podle mluvčího Poláka koncem dubna na mostě jezdit. "Zatím není důvod, proč by se zpozdila, nicméně Trojský most a trať jsou samostatná jednotka," podotkl mluvčí.

Na rozdíl od Rámusáku nebude Trojský most pouze tramvajový, poslouží také pěším a cyklistům, ale především automobilové dopravě, která po něm bude jezdit z ústí Bubenečského tunelu v Troji do Holešovic. Náklady na stavbu mostu byly původně předpokládány na zhruba půl miliardy korun, po změně projektu ale vzrostly, nakonec se zřejmě vyšplhají až na 1,2 miliardy korun. Praha si kvůli tomu nechá zpracovat znalecký posudek, který má stanovit skutečnou hodnotu mostu.