Po Rámusáku přejela včera poslední tramvaj

  • 08. 10. 2013 | zdroj: Právo, Lucie Fialová
  • Zpráva

Poslední tramvaj s označením X a cedulkou Rámusák se loučí s Prahou, Praha se loučí s Rámusákem za okny projela včera dopoledne po provizorním Trojském mostě, přezdívaném Rámusák, který cestujícím sloužil 32 roků. Dělníci jej vzápětí začali rozebírat.
Tramvaje se přes Vltavu rozjedou příští rok na jaře, tentokrát už po nové spojnici Holešovic a Troje, jež vyrostla v rámci tunelového komplexu Blanka o pár metrů dál.
Až do dubna tramvaj 17, která tudy vozila cestující, nahradí autobus X17. V provozu bude nepřetržitě v úseku Nádraží Holešovice–Trojská–Kobylisy. Do Trojské se z Holešovic lze dostat i pravidelnou autobusovou linkou 112.
Vybrané spoje tramvajové linky 3 jezdí od pondělí až k Vozovně Kobylisy. Všechny spoje tramvaje 17 končí ve směru od Levského v obratišti Výstaviště Holešovice. Linka 53 jede přes zastávky Nádraží Holešovice, Ortenovo náměstí, Maniny, Palmovka a Bulovka.
„Od doby, kdy se zboural Juditin most a postavil Karlův a vyměnil starý železniční most za nový, je to třetí událost, kdy bude v Praze mizet most,“ konstatoval náměstek primátora Jiří Vávra (TOP 09).
Likviduje se proto, aby otevřel místo k nájezdové rampě na nový Trojský most. „Je to symbolická tečka za starším modelem provozování MHD a cesta k tomu, že Praha by měla být tišší, modernější, krásnější a ekonomičtější,“ hodnotil včerejší akci.
Pavel Fojtík z archívu dopravního podniku (DP) připomněl, že provizorní most ve své době zachránil severní část města. Když se v polovině 70. let minulého století přestavoval most Barikádníků kvůli severojižní magistrále, bylo nutné přerušit provoz tramvají v ulici V Holešovičkách. Doprava na sever tehdy zkolabovala. Dramatickou situaci vyřešila náhradní tramvajová trať, kterou denně využije 10 tisíc lidí, jejíž součástí byl i Rámusák, dlouhý 248,2 m. Jenže most vydržel 3,5 roku. Objevily se technické nedostatky, dílo začalo praskat, a tak v roce 1980 přestalo sloužit. Břehy pak spojila jiná konstrukce.
„Rámusák se mu neříká proto, že by na něm dělaly rámus tramvaje. Pravá konstrukce původně stávala u mostu Barikádníků, kde sloužila jako provizorium pro auta. Projíždějící auta dělala slušný rachot,“ zavzpomínal, kde se vzala přezdívka.
„Trať máme zatím pod elektrickým proudem, jakmile projedeme, dělníci začnou most rozebírat,“ řekl technický ředitel DP Jan Šurovský. Koleje skončí ve skladu, pražce, sloupy také. Podle Miloslava Hadravy z Metrostavu, který má demolici na starosti, práce potrvají až do uvedení Blanky do provozu.