FIRMY ZAČALY SÁZET NA STUDENTY I VĚDCE

  • 18. 10. 2013 | zdroj: Hospodářské noviny, Lucie Hrdličková
  • Zpráva

Před dvěma roky začaly v Česku povodně a tání předpovídat družice a sofistikovaný systém Floreo. Málokdo ví, že systém, který nyní hydrologům umožňuje lépe odhadnout nasycenost půdy i riziko vzniku požárů, by zřejmě nevznikl bez vzájemné spolupráce státních institucí a komerčního sektoru. Podílely se na něm Česká kosmická kancelář, česká softwarová společnost Sprinx Systems a Karlova univerzita.
Pro některé firmy bylo propojení těchto tří sfér možná ještě nedávno těžko představitelné. „Bez takových partnerství s akademickou sférou by to především v tom kosmickém oboru z našeho pohledu ani nešlo,“ podotýká ale Jiří Čáp, generální ředitel firmy Sprinx Systems, která se účastnila i řady výzkumných projektů ve spolupráci s Akademií věd ČR a s několika vysokými školami a stojí třeba za vývojem superpočítače Amálka. Úzký kontakt s vědci a akademiky je pro firmu, která má dnes uznání a zakázky i v dalekém zahraničí, podle jejích šéfů přínosem jak na poli odborném, tak materiálním (mimo jiné je dodavatelem softwaru, ale nemusí se starat o hardware).
Firmy se probudily Výhody spolupráce škol, vědců a firem, o nichž mluví Sprinx Systems, si v tuzemsku uvědomuje stále více firem. Zejména společnosti z technických oborů totiž zjistily, že když nebudou aktivně oslovovat i podporovat akademickou sféru, v budoucnu budou mít nouzi o odborníky i zručné řemeslníky. V Česku v uplynulých letech přibyly firmy, které tu zlepšují kvalitu a dostupnost vzdělávání a zapojují studenty do praxe, potvrzuje platforma Byznys pro společnost. Ta také letos poprvé ocenila některé společnosti ve zvláštní kategorii „Firma a škola“ ve své soutěži TOP Odpovědná firma (viz strana 7).
Za nejvýraznější v tomto ohledu lze označit třeba firmy Siemens (firma zvítězila nejen v této kategorii, ale stala se TOP Odpovědnou velkou firmou 2013), Škoda Auto, ČEZ nebo Metrostav, které se zaměřily na podporu odborného vzdělávání ve svém oboru. Nabízejí více stáží i mentorských kurzů pro studenty a podporují mladé vědce.
Řada firem také rozšiřuje škálu soutěží, jimiž motivují mladé lidi k invenci a představení inovací ve svých oborech (již zmíněný Siemens, dále například Huawei či Honeywell) a slibují jim finanční odměnu pro nastartování vlastního podnikání nebo pracovní uplatnění (Penta, Telefónica a další).
„Formu soutěží pro studenty používáme často, osvědčila se nám jako velmi motivační nástroj k získání zájmu studentů a navazování vzájemných kontaktů,” uvedla Michaela Žemličková, místopředsedkyně správní rady Nadace ČEZ, která v průběhu roku vypisuje pro studenty středních a vysokých škol hned několik soutěží.
Odměny bývají štědré – například Penta nabízí několika vítězným uchazečům ve své soutěži Smart Deal za nejlepší developerské návrhy odměnu až tři tisíce eur. Podle odborníků je taková investice nicméně mnohem smysluplnější než pouhé finanční dary celým institucím na nekonkrétní věci.
Kromě toho, že pomáhá rozvoji společnosti a určité komunity, firma si totiž podobnými aktivitami zajišťuje také své potřeby do budoucna. Stát navíc zvažuje, že by si firmy mohly v budoucnu odepisovat investice do vzdělávání a náklady za stipendia a stáže z daní podobně jako finanční dary.
Do vzdělávání od firem miliony Firmy se shodují, že podobnými iniciativami reagují na nejistou situaci hned ve dvou oblastech: ve školství, kde klesá zájem mladých lidí o studium technických oborů a absolventům chybí praxe, a ve vědě, které stát hrozí výrazným snížením financí.
Například stavební společnost Metrostav zdůrazňuje, že musí neustále pečovat o to, aby měla k dispozici týmy vyškolených odborníků, které budou sledovat, a především ovládat nejnovější technologie. Nejen že firma proto zajišťuje celoživotní vzdělávání svým zaměstnancům, zároveň spolupracuje s různými vysokými školami, jako je ČVUT v Praze, VUT v Brně či VŠB v Ostravě, na kterých dokonce vytvořila studijní programy na míru pro své potřeby. Studentům také nabízí různé stáže. Firma díky tomu ročně přijme 80 až 100 absolventů.
„Částka, kterou máme vyčleněnou na podporu škol, dosahuje ročně v průměru asi pěti milionů korun,“ řekla HN nedávno Martina Zrcková, vedoucí útvaru pracovněprávních vztahů Metrostavu.
Spolupráci škol a firem se stále více snaží pomáhat také státní instituce. V Česku se mimo jiné rozběhl celorepublikový projekt „Stáže ve firmách“ (iniciovaný Svazem průmyslu a dopravy ČR) a projekt „Pospolu“ (za tím stojí Národní ústav pro vzdělávání), které podporují spolupráci škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi. Programy podpory vznikají také při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR a Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy ČR.