Tři centimetry za minutu. Razicí štít už je u Bukovce

  • 12. 04. 2017 | zdroj: Mladá fronta DNES Kraj Plzeňský Petr Ježek
  • Zpráva

Jen jeden a půl kilometru zbývá k proražení nejdelšího železničního tunelu v zemi

KYŠICE Napjaté červenobílé pásky v poli mezi Zábělou a Bukovcem na okraji Plzně vymezují koridor, ve kterém vzniká nejdelší železniční tunel České republiky. Muž v podobném oblečení, jaké nosí raziči v podzemí, bedlivě hlídá, aby do zakázaného prostoru nikdo nechodil.
Více než jedenáct metrů pod ním se otáčí razicí hlava tunelového štítu. Ze severního tubusu měl včera ráno vyraženo 2519 metrů, jižní tunel prorazil loni v červnu.
Severní tubus se v průběhu včerejška prodloužil zase o pár metrů. Vedoucí týmu razičů Štefan Ivor předvedl, jak to vypadá v řídícím centru tunelovacího stroje. „Právě teď štít postupuje vpřed o 30 milimetrů za minutu,“ ukazoval na čísla v jednom z mnoha monitorů před očima operátorů. Další numera ukazovala tlak v jednotlivých pístech, které se opírají o poslední sestavený věnec tvořící definitivní vnitřní stěnu tunelu. Čtveřice kamer nepřetržitě sledovala vybraná místa stroje. Jedním z nich byl začátek dopravníku, na který se sunula rozdrcená a namočená rubanina a mířila pod stropem ven na překladiště. „Kříž na tomhle monitoru ukazuje, zda štít Viktoria postupuje přesně v ose tunelu, další obrazovka pak aktuální polohu štítu na fotomapě,“ vysvětloval vedoucí ražby.
Raziči potvrdili, že letos chtějí severní tubus kompletně prorazit z Kyšic až na okraj Plzně, za vrch Chlum. Z pověrčivosti ale nechtějí mluvit o termínech.
Ze 4150 metrů dlouhého druhého tubusu zbývá vyrazit ještě 1,5 kilometru. V posledním kilometru se trať bude stáčet v oblouku. Právě tahle část vede skrz bývalou sopku Chlum. Podzemí je z tvrdých spilitů, zatímco ve zbytku trasy převládají měkčí břidlice a jíly.
„Jeden z kritických momentů máme pár dnů za sebou. Předminulý víkend se Viktorie dostala až za silnici spojující Plzeň a Chrást. Bylo to rizikové, protože tu nebylo možné zastavit provoz. Proto je tam nyní doprava svedená do jednoho jízdního pruhu. Nad tunelem je pouze dvanáct metrů nadloží,“ naznačil Štefan Ivor obavy z možné nestability a poklesu silnice.

Jen osm metrů pod povrchem

Za pár dnů se štít bude pohybovat už pod ulicí K Úvozu, o několik týdnů později pod Hlavní. Obě vedou do Bukovce. „Hlavní ulice je z geologického hlediska složitější, než bylo ražení pod Zábělskou. Tam bude nadloží ještě slabší, bude nad námi jen asi osm metrů, navíc jsou v něm inženýrské sítě. Protože musí být zachovaná průjezdnost i pro autobusy, vybudujeme pro dopravu na silnici provizorní ocelový most,“ uvedl šéf razičů z Metrostavu Štefan Ivor.
Jižní tunelový tubus, kterým budou jezdit vlaky z Plzně směrem na Prahu, zvládla Viktorie prorazit za 16 měsíců. Severní tubus by měl být hotový o něco rychleji.
I když razicí kolos ukusuje v podzemí další a další metry a sofistikovaný stroj rovnou skládá v nově vyraženém prostoru jeden betonový prstenec za druhým, práce se nezastavily ani v druhém tubusu. Laicky řečeno, stavbaři v něm postupně betonují základ podlahy pro koleje. Z jižního tubusu začalo navíc prorážení bezpečnostních prostupů mezi oběma tunelovými rourami pro vlaky.

Pod Chlumem se chystá odstřel

První propojka právě vzniká necelý půl kilometru od kyšického portálu. „Zatímco při ražbě železničního tubusu používáme jeden stroj, na propojky jich potřebujeme několik. Je to klasická metoda ražby. Laicky řečeno, musíme horninu vybagrovat. Až budou tvrdé materiály pod Chlumem, tam budeme muset horninu navrtat a odstřelit. V propojkách se nejprve dělá ze stříkaného betonu dočasné ostění. Když je vše proraženo, použije se forma, vše se vyztuží a vyplní betonem,“ popsal Štefan Ivor u prvního z plánovaných osmi bezpečnostních průchodů mezi tunely.
Nejdelší železniční tunel v republice vyjde na necelé dvě miliardy korun. Pro každý směr vznikne jeden tubus dlouhý 4150 metrů. První vlaky by měly projet v závěru příštího roku. Po zprovoznění zkrátí cestu na koridorové trati mezi Plzní a Rokycany až o devět minut.