Prodloužení trasy metra C Holešovice - Ládví
Záměrem prodloužení trasy C pražského metra mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Ládví bylo zlepšení dopravní obslužnosti v severní části Prahy. A také zkvalitnění životního prostředí obyvatel dotčených čtvrtí díky odsunu autobusové dopravy z Holešovic.
Základní informace
Objednatel:
Magistrát hl. m. Prahy
Projektant:
Metroprojekt Praha a.s.
Doba výstavby:
09/2000 – 03/2004

Charakteristika
Záměrem prodloužení trasy C pražského metra mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Ládví o 3981 m bylo zlepšení dopravní obslužnosti v severní části Prahy. Za stanicí Nádraží Holešovice trasa prudce klesá, aby podešla pode dnem Vltavy, pak stoupá ve sklonu 39,5 ‰. Jednolodní stanice Kobylisy je vyražená ve skalním masivu v hloubce 31,5 m. Západní vestibul je podpovrchový, východní je situován na povrchu. Stanice Ládví je hloubená. Obě mají bezbariérový přístup.
Projekt v číslech
- 3981 m Stavební délka trasy
- 39,5 ‰ Maximální spád
- 2749 m Vzdálenost stanic Nádraží Holešovice - Kobylisy
- 1140 m Vzdálenost stanic Kobylisy - Ládví
Výjimečnost stavby
Pro podchod Vltavy byl samotný tunel vybetonován na břehu a poté vysunut do řeky do předem připravené jámy. Po umístění do definitivní polohy byl zakotven, zasypán a propojen s trasou metra. Výjimečnost spočívala také v tom, že oba jednokolejné tubusy tunelů, každý o váze 6700 tun, byly zahnuty jak směrově, tak výškově. Metrostav získal za toto technické řešení, které mj. přineslo i značnou časovou úsporu, řadu mezinárodních ocenění. A jen na okraj – betonáž tunelů přečkala bez větší úhony i tragické povodně r. 2002.